• Kennis van zaken
  • Persoonlijk advies
  • Snelle respons
  • Uitgebreide ondersteuning en service

Let op: Door chiptekorten minder producten op voorraad

Restaurants

Na een aantal zware jaren gloort er weer meer perspectief voor de horeca. Restaurants zijn een zwaar getroffen segment. De restaurants die nog over zijn, hebben zich steeds verder gespecialiseerd in online bestellingen, het creëren van ophaallocaties en het opzetten van eigen bezorgdiensten.

Deze groep bedrijven heeft de afgelopen jaren steeds meer geautomatiseerd. Van de combinatie traditionele kassa, bonprinter en betaalautomaat, wordt steeds meer naar digitale oplossingen gegaan.

Automatisering bij restaurants

Waar nog heel vroeger een ober moest wenken of aan een staande kassa moest betalen, hebben restaurants de laatste jaren een inhaalslag gemaakt op het gebied van digitalisering. Het notitieblokje van de ober wordt steeds meer vervangen door een mobiele telefoon of PDA.

Zodra de bestelling is opgenomen, komt deze direct binnen in de droge of natte keuken, of hij wordt afgedrukt op een bonprinter of een melding op een touchscreen.  Dit zorgt voor kortere wachttijden voor de klant, een hoger efficiëntieniveau en door een kleinere kans op menselijke fouten, voor een algemeen betere klantervaring.

Het betalen bij een zelfbedieningszuil of bestellen via een tablet of telefoon zijn nieuwe ontwikkelingen in restaurants die steeds populairder worden.  

Hieronder een overzicht van een aantal digitale oplossingen voor restaurants:

  • POS kassasystemen
  • PDA’s of mobiele apparaten
  • (Keuken) Bonprinters
  • Zelfbedieningszuilen
  • Software

POS Kassasystemen

Voor restaurants is het van groot belang dat er een goed kassasysteem is. Restaurants hebben vaak veel orders in korte tijd, bestellingen moeten snel aan de keuken worden doorgegeven en online bestellingen zorgen ook nog voor een extra afzetkanaal wat continue gemonitord moet worden.

Deze kassasystemen, ofwel “point-of-sale” systemen (POS) zorgen ervoor dat er eenvoudig besteld kan worden door klanten en dat personeel eenvoudig de orders kan hanteren. Een POS systeem voor restaurants bestaat in het algemeen uit een touchscreen, computer of all-in one  kassasysteem, waar diverse randapparatuur (zoals een betaalautomaat) op aangesloten kan worden. Omdat een POS systeem digitaal is zijn door middel van de juiste software zaken zoals vloerplanners, personeelsbeheer of het afhandelingsproces van online bestellingen zoals bijvoorbeeld de koppeling met Thuisbezorgd.nl te realiseren.

PDA’s of mobiele apparaten

Het gebruik van PDA’s, tablets en mobiele telefoons is niet meer weg te denken voor een snelle afhandeling van restaurantbestellingen. Hier is een splitsing in te maken.

Digitale menukaart

Er zijn tegenwoordig veel restaurants bijgekomen waar de gast een bestelling kan maken op een tablet, waarna “lopers” worden ingezet om de bestelling te brengen bij de gasten. Door een grote groep  gasten wordt dit als zeer plezierig ervaren, en sterker nog, er is onderzoek naar gedaan en de bijverkopen nemen door deze manier van restaurantbeleving toe ten opzichte van de traditionele restaurantervaring.

Obers

Het andere gebruik van tablets en PDA’s is meer traditioneel. Er komt een ober aan de tafel die uw bestelling op zijn PDA opneemt, of het menu presenteert met afbeeldingen op een tablet. Dit is zo gewoon geworden dat niemand hier eigenlijk meer van op kijkt. Doordat hij de bestelling doorgeeft aan de keuken met zijn PDA of tablet, is de bestelling eerder in de keuken, wordt de foutmarge verkleind en heeft de klant eerder zijn bestelling ontvangen. 

Bonprinters

Zelfs in deze tijd van digitalisering willen mensen nog steeds een tastbaar bonnetje van de transactie. Er zijn wel digitale oplossingen voor handen voor het afdrukken van een bon, zoals SumUP bijvoorbeeld, maar door de tijdsdrukte is het afdrukken van een bonnetje een snelle handeling binnen elk restaurant. Het wordt door de klant als normaal gevonden en is het ook verplicht, analoog of digitaal.

Voor de keuken is het ook fijn natuurlijk als orders tijdig worden doorgegeven, dit gebeurt vaak ook met standaard thermische bonprinters (als de printer niet bij een warmtebron hangt) of met een speciale matrix bonprinter (of keukenprinter) als bonnetjes langer goed leesbaar moeten blijven in de warme keuken.

Zelfbedieningszuilen

De zelfbedieningszuil is steeds meer te vinden in de grotere restaurants. Vaak gestationeerd bij de ingang van het restaurant. Een zelfbedieningszuil is een combinatie van een tablet / touch screen computer, bonprinter, betaalunit en eventuele inbouwscanner (voor het inscannen van kortingscodes bijvoorbeeld). Deze zelfbedieningszuilen zijn steeds vaker te vinden bij de grote fastfoodketens, maar er zijn ook al steeds meer restaurants die een versimpelde zelfbedieningszuil inzetten om eten te bestellen, in te kunnen checken of een tijdstip te kunnen uitkiezen

Software

De keuze voor het juiste softwarepakket is wellicht de meest belangrijkste stap. De juiste software maakt alle verschil. Verbinden van een boekhoudpakket aan de kassasoftware, of het toevoegen van online bestellingen en koppelingen met andere platforms zoals thuisbezorgd maken. De juiste software kan dit voor u realiseren. Ook loyaliteitssystemen koppelen, tafelindelingen digitaal maken en het systeem installeren op PDA’s voor uw personeel of koppelen aan bestellingen van uw klanten zijn slechts een aantal voorbeelden wat een goed softwarepakket voor u kan betekenen.

Onderstaande softwarepakketten zijn geschikt voor restaurants.

Online bestellingen

Het fysieke restaurant is tegenwoordig maar een van de verkoopkanalen. We leven in een tijd waar online bestellingen normaal zijn geworden en voor een wezenlijk deel van de omzet zorgen. De klant wil zijn bestellingen op komen halen of laten thuisbezorgen.

De juiste combinatie van software en hardware moet dit proces helemaal stroomlijnen. Software in combinatie met partijen zoals thuisbezorgd.nl worden steeds meer gemeengoed.

De klant bestelt via thuisbezorgd en er komt direct een bestelling in het systeem. Dan kan de bestelling uitgeleverd worden door de bezorgers of bezorgers van thuisbezorgd. Als de klant wil betalen via de PIN zal een mobiel pinapparaat tot de uitrustring van een bezorger moeten horen. Dit Pinapparaat werkt dan vaak samen met een mobiele telefoon of PDA. 

De volgende stap in automatisering

Door de diverse maatregelen zal de volgende stap in automatisering wellicht wat langer op zich laten wachten, maar de eerste tekenen van de verdere digitalisering zijn er. Betalen met een Tikkie, betalingen onderling delen, aan de hand van RFID technologie of robots voedsel uitleveren. De mogelijkheden zullen de komende jaren alleen maar toenemen.

Gerelateerde oplossingen

Een overzicht van de verschillende POS oplossingen voor de restaurants:

 

Gerelateerde producten