• Kennis van zaken
  • Persoonlijk advies
  • Snelle respons
  • Uitgebreide ondersteuning en service

iDPos is Adivo geworden!

Zelfbedieningszuilen / Self Service Kiosks

In een tijd waarin een hoop vanzelfsprekendheden wegvallen, is het regulieren van bezoekers steeds belangrijker geworden. De nood om een veilige omgeving te creëren tussen klant en medewerker is nog nooit zo groot geweest in ons leven.

Een zelfbedieningszuil (ook self-service kiosken genoemd) zijn een eerste stap in het creëren van een veilige en efficiënte omgeving. De introductie van deze zelfbedieningszuilen heeft de afgelopen jaren grote stappen gezet. We doen het immers ook zelf al geruime tijd: bestellen bij fastfoodrestaurants, scannen en betalen in de supermarkt en parkeertickets kopen in parkeergarage.

Sterker nog, door de actuele Coronacrisis is er steeds meer vraag naar deze oplossing. Met zelfbedieningszuilen kunnen klanten efficiënt, gebruikersvriendelijk en zonder verhoogd besmettingsgevaar bediend worden. Net zoals desinfecterende handgel zullen binnen de retail, gezondheidszorg en horeca deze zuilen steeds meer gemeengoed worden de komende jaren.

Waar bestaat een zelfbedieningszuil uit?

Een zelfbedieningszuil bestaat over het algemeen uit een touchscreen scherm en computer of all-in one systeem, een (bon)printer en een PIN automaat. Koppelbare randapparatuur zijn o.a. een camera, RFID lezer, barcode scanner en vingerafdruklezer.

 

Elo biedt diverse hoge kwaliteit touchscreens aan, die in combinatie met een bonprinter, PIN automaat en standaard (Elo Wallaby) samengesteld kunnen worden als self-service kiosk.

Welke software?

Een onderliggende softwaretoepassing zorgt voor de grafische weergave en de koppeling van de verschillende systemen. Het is van belang dat een zelfbedieningszuil een klantvriendelijk en gebruikersvriendelijk geheel is. Ergonomie speelt daarin een belangrijke rol. De betaalunit / PIN automaat moet op een logische plaats zitten en het scherm op ooghoogte.

Toepassingen van zelfbedieningszuilen

In dit artikel nemen we de verschillende toepassingen van deze zuilen even door, gesorteerd op branche:

 

Gebruik van zelfbedieningszuilen voor regulering

De diverse maatregelen van de overheid betekenen voor veel ondernemers om een maximum te stellen aan het aantal bezoekers dat tegelijkertijd in een bepaalde ruimte is. Toegangszuilen kunnen helpen om klanten kenbaar te maken of zij een winkel of openbare plaats mogen betreden. Moderne toegangszuilen zijn te combineren met software die bezoekers telt en registreert. De monitor op de toegangszuil vertelt uw klanten exact wanneer ze naar binnen mogen, of registreren een wachttijd.

Deze toegangszuilen kunnen gebruikt worden op openbare plaatsen, stadions, bioscopen, bibliotheken en voor diverse retail en horecazaken. Inkomende en uitgaande bezoekersstromen kunnen zo in kaart gebracht worden en een maximum aantal bezoekers kan toegestaan worden.

 

Bestel en betaalzuilen

De retail en horecabranche hebben het gebruik van bestelzuilen steeds meer omarmd. Van de gemiddelde fastfoodketen tot aan de zelfkassa’s van de AH. Allemaal toepassingen die de klant accepteert en ook als prettig ervaart. Voor de horeca bestelzuilen kan een bestelling worden doorgegeven aan de keuken en ook direct worden betaald door middel van de ingebouwde betaalunit. Een betaalzuil zullen we zelfs op korte termijn steeds meer in het winkelbeeld zien. Op deze betaalzuilen kunnen klanten zelf de gewenste producten scannen en afrekenen.

Aanmeldzuilen

Op publieke plaatsen waar veel mensen samenkomen zien we steeds meer aanmeldzuilen verschijnen. In plaats van contact met een medewerker is een aanmeldzuil en eenvoudige toepassing om aan te melden voor een afspraak.

Vliegvelden

Vliegvelden zijn steeds meer aan het automatiseren, van het uitprinten van de boarding pas tot de bagageafgifte, de toegang tot de gates en de paspoortcontrole. Iedereen die de laatste jaren op een vliegveld geweest is, weet welke handelingen allemaal overgenomen zijn door deze zelfbedieningszuilen.

Gemeentes

Diverse gemeentes gebruiken in meer of mindere mate deze aanmeldzuilen voor bijvoorbeeld het ontvangen van gasten, aanvragen van uittreksels, doen van betalingen of het maken van een afspraak. De klant kan alles direct ter plekke digitaal regelen én ook betalen.                       

Toegang tot bedrijven

Bedrijfstoegang is ook steeds vaker geregeld met aanmeldzuilen en een gekoppelde toegangspoort. Het scannen van een pasje en het maken van een foto door middel van een ingebouwde camera zorgt ervoor dat er geen contactmomenten aan de receptie plaatsvinden.

Gebruik van zelfbedieningszuilen in de gezondheidszorg

Ook in de gezondheidszorg is een aanmeldzuil het eerste wat klanten zien bij de binnenkomst. Ziekenhuizen werken hier immers al langer mee. Door middel van een ingebouwde camera in de aanmeldzuil kunnen er direct foto’s gemaakt worden voor nieuwe ponsplaatjes en toegang tot het ziekenhuis verschaft worden.

In verpleegtehuizen kan ook toegang gereguleerd worden, bij bijvoorbeeld te veel bezoek in verpleegtehuizen kan de aanmeldzuil de toegang weigeren. Door te werken met verschillende tijdsloten en het werken met bonnetjes met barcodes kan op een later tijdstip wel toegang verschaft worden. Het zijn bijzondere tijden, die bijzondere oplossingen vergen.

Apothekers

Ook een groot aantal apotheken in Nederland hebben reeds aanmeldzuilen. Klanten kunnen bijvoorbeeld herhaalmedicatie ophalen via een ophaalcode die vooraf is ontvangen via mail of sms.

Ook worden deze zelfbedieningszuilen bij apothekers gebruikt als doorverwijssysteem. De klant krijgt een nummer via een bonnetje en krijgt op een ander scherm te zien, wanneer hij/zij aan de beurt is en aan welke balie hij/zij zich moet melden. Als de klant zich aanmeld met zijn apotheekgegevens kunnen er zaken voorbereid worden, wat de efficientie weer ten goede komt. 

Het schoonmaken van de zelfbedieningszuilen

Het schoonmaken van de zuilen is natuurlijk nog een ander verhaal. Mede door de Coronacrisis zal er  meer toezicht op de zelfbedieningszuilen benodigd zijn dan voor de Coronacrisis. Het schoonmaken van de zelfbedieningszuilen zal ook een routinematige klus moeten zijn waar medewerkers voor ingeschakeld dienen te worden. Ook dient er bij een zelfbediendingszuil altijd desinfecteerbare handgel gebruikt te worden voordat de zelfbedieningszuil wordt bediend. 

Meer informatie

Heeft u ook interesse in zelfbedieningszuilen voor uw onderneming? Of heeft u branchespecifieke vragen waarmee we u verder van dienst kunnen zijn? Neem dan contact op met een van onze POS & Auto-ID adviseurs.

Wij bezitten de kennis en expertise voor het selecteren van de juiste softwarepartner voor de zelfbedieningszuilen en kunnen u de hardware adviseren die u nodig heeft! Neem contact op via 088 011 011 0, onze chat functie op de website of e-mail uw vraag naar [email protected].

Gerelateerde producten

Search engine powered by ElasticSuite