• Kennis van zaken
  • Persoonlijk advies
  • Snelle respons
  • Uitgebreide ondersteuning en service
10 Redenen voor een nieuw POS systeem  in restaurants

10 Redenen voor een nieuw POS systeem in restaurants

Met een gebruikersvriendelijk Point Of Sale (POS) systeem in uw restaurant kunt u veel extra omzet en goodwill bij de klanten genereren. De technologische vooruitgang van kassasystemen en randapparatuur de afgelopen jaren zorgen voor meer efficiëntie en een hogere klanttevredenheid over het betaalproces.

“De klanttevredenheid over het betaalproces is hoger geworden omdat het sneller verloopt en er vaak mobiel bij obers kan worden afgerekend. Ook heeft contactloos betalen het proces sneller gemaakt en is er een opkomst van het betalen aan een betaalkiosk – of POS tablet”.

Slechts een paar jaar geleden was de situatie in restaurants nog heel anders. Obers namen de bestelling bij de klant op met een notitieblok, gaven deze in op het kassasysteem en namen het printje mee naar de keuken, zodat de kok aan de bestelling kon beginnen. Een lang proces met veel kans op (menselijke) fouten en een lange wachttijd voor de klant.

De grote traditionele kassa’s waren vooral logge machines, gekoppeld aan een lokale server in een achterkamertje. De nieuwe generatie POS systemen zijn een openbaring, voor iedereen die nog werkt met een traditionele kassa. Een aantal voordelen van deze nieuwe POS systemen op een rij:

1. Beter beveiligd

In plaats van transacties op te slaan op een lokale server, hebben POS systemen met de juiste software de mogelijkheid om data in de cloud op te slaan. Geen uitgebrande servers of gecrashte harde schijven. Data wordt met versleutelde encryptie gestuurd naar maximaal beveiligde datacenters en is alleen toegankelijk voor u. Meer over de voordelen en veiligheid van de cloud lezen? Lees het artikel: “De 3 meest gestelde vragen over kassasystemen in de cloud”. 

2. Automatische updates

Handmatig een POS systeem updaten of laten programmeren door een externe partij is niet meer van deze tijd. De hedendaagse POS systemen kunnen via draadloos netwerk of 4G software updates ontvangen en automatisch uitrollen (wanneer u dat wilt natuurlijk).

3. Nauwkeurige rapportages en analyses

Uw POS systeem koppelen aan een veelvoud van boekhoudapplicaties en rapportagetools. Duidelijk inzicht in uw restaurantomzetten. Registratie van alle transacties en een duidelijk beeld van de geldstromen. Dit is weer iets wat de belastingdienst graag ziet – en u tijd scheelt op het moment dat die “blauwe envelop” op de mat valt.

Horeca opnemen via mobiel

4. Mobiliteit

Wellicht een van de meest belangrijke ontwikkelingen voor restaurants de afgelopen jaren. De opkomst van mobiele betaalstations en ook PDA’s / POS tablets voor obers om bestellingen op te nemen (en direct door te sturen naar de bonprinter/of display in de keuken).

Deze mobiliteit is een game-changer en biedt de klant meer flexibiliteit en gemak in het afrekenen. Voor de restauranteigenaar kan het leiden tot een hogere doorloopsnelheid in de keuken en in het restaurant. Ook is er meer aandacht voor de klant, wat wellicht weer kan leiden tot de nodige upsells.

5. Overal bij uw gegevens

Even vanaf uw thuisadres de dagomzet controleren op je mobiele telefoon. Kijken of die nieuwe ober voldoende tafels serveert of dat de rapportages er goed uit zien van afgelopen week. Fluitje van een cent met de nieuwe POS systemen en softwarepakketten.

Log in op een app van een softwareleverancier en bekijk alle voorraad- en verkoopgegevens. Eenvoudiger kan het niet. De functionaliteit die u niet wist dat u het miste, totdat u het ging gebruiken. Overal toegang tot de gegevens van uw restaurant, of meerdere restaurants, dat kan natuurlijk ook.

Self checkout klant

6. Laat uw klant zelf afrekenen

Betaal- en bestelterminals aan de bar, tablets om te bestellen en af te rekenen op de tafel. Klanten kijken er al niet gek meer op, maar ervaren het als gemak. De tijd die u bespaard in het betaalproces kan u extra in uw klant investeren – “Is alles naar wens?”.

7. Verzamel klantdata

Er is kassasoftware op de markt waar klantdata direct te koppelen is aan transacties. Loyalty- en klantenkaarten hebben deze trend jaren geleden ingezet en dit is door de komst van de nieuwe POS systemen alleen maar verder geperfectioneerd. Een klant aanmaken, klantenkaart verstrekken en punten sparen is eenvoudig geregeld. Het versturen van nieuwsbrieven en persoonlijke aanbiedingen behoort tot de mogelijkheden met het juiste softwarepakket - “Bonnetje via de mail meneer?”.

Bestellen via Menu op POS tablet

8. Eenvoudig aan te passen

Niet langer is er een kassaexpert of programmeur nodig om aan uw kassasysteem te sleutelen. Softwareleveranciers hebben vaak duidelijke handleidingen of een helpdesk die u snel verder kan helpen. Verder is de software van POS systemen stukken eenvoudiger en gebruikersvriendelijker geworden bij het merendeel van de aanbieders.

Ook het creëren van een vloerplan van uw restaurant bieden de meeste aanbieders aan. Met een aantal eenvoudige stappen heeft u uw restaurant uitgetekend op het scherm en kan u eenvoudig rekeningen toewijzen aan tafels. 

9. Afhalen en online bestellen

Bestellingen via uw website direct doorsturen naar de keuken en de mogelijkheid van afhalen bieden in uw restaurant. Geen telefonische en foutgevoelige bestellingen meer, maar een duidelijke stroom van bestellingen doorsturen naar uw keuken.

10. Diefstal uit de kassa

Met de nieuwe generatie POS systemen kunt u achteraf de handelingen van uw medewerkers nagaan. Alles is zichtbaar per persoon, aantal bestellingen en orders tot aan het gegeven wisselgeld. Als dit ook duidelijk gecommuniceerd wordt demotiveer je ook direct kwaadwillenden. 

Kies de juiste softwareleverancier

Een groot aantal van de functionaliteiten is echter afhankelijk van de gekozen software. Softwareleveranciers zijn er in overvloed en de keuze is niet eenvoudig. Er zijn leveranciers die een verdienmodel hanteren waar je voor lange termijn vast zit aan abonnementen, behoorlijk af moet dragen per betaling of grote investeringen vooraf moet doen.

Adivo is onafhankelijk en biedt zelf geen software aan. Door onze jarenlange ervaring in de markt kunnen we u adviseren en u koppelen aan een betrouwbare softwarepartij. Neem contact op voor meer informatie!