• Kennis van zaken
  • Persoonlijk advies
  • Snelle respons
  • Uitgebreide ondersteuning en service
Groei behalen door selfservice kiosken?

Groei behalen door selfservice kiosken?

Wij krijgen steeds meer vraag naar selfservice kiosken. De ontwikkeling van deze zuilen heeft afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Fabrikanten als Elo en Colormetrics bieden de hardware voor deze zuilen ook steeds voordeliger aan en bovendien neemt het aantal leveranciers voor specialistische software ook toe. Dit resulteert erin dat zelfbedieningszuilen niet enkel meer te zien zijn bij multinationals zoals de McDonalds, maar ook bereikbaar worden voor het MKB.

Een selfservice kiosk kan voor verschillende branches een toegevoegde waarde zijn en zorgen voor extra omzet, mits u uw businessmodel hierop aanpast natuurlijk. Hieronder beschrijven we de 4 redenen waarom u zou moeten investeren in een selfservice kiosk.

1. Persoonlijk contact wordt een keuze

In de huidige maatschappij is persoonlijk contact met een medewerker een bewuste keuze van de klant. Factoren zoals de veiligheid en hygiëne in het algemeen, de 1,5 meter maatregel, spatschermen maken selfservice kiosken een alternatief voor het contact met medewerkers.

De klant waardeert de mogelijkheid om zich af te sluiten en rustig zijn keuzes af te wegen. Dit geldt voor de horecabranche en quickservice restaurants, maar ook bijvoorbeeld bij het inchecken in een vliegveld of bij een toeristische trekpleister. Binnen de gezondheidszorg is het melden via een selfservice kiosk ook veilig en gestructureerd. Extra functionaliteiten zoals een bonnetje uitprinten of een looproute voor de klant op het scherm, behoren tot de mogelijkheden.

2. Gun uw klanten anonimiteit en ontvang de beloning

Het gebruik van een selfservice kiosk geeft uw klanten meer anonimiteit bij het bestellen of aanmelden. Iets wat zeker gewaardeerd wordt bij apotheken, ziekenhuizen en gemeentehuizen. Geen lange wachtrijen maar uw gegevens ingeven en bijvoorbeeld een bonnetje of bestelnummer ontvangen uit de zuil.

Bij het bestellen van producten via een kiosk kan de klant zijn keuzes zelf bepalen, in zijn eigen tempo. De klant ervaart een ‘spelelement’ en dit zorgt ervoor dat zijn bestedingen toenemen. Voor quickservice restaurants kan schaamte of de snelheid bij de balie ook een rol spelen in de hoogte van de bestelling.  Met andere woorden: Klanten bestellen meer dan ze nodig hebben.

3. Extra omzetkanaal

Selfservice kiosks kunnen ook gebruikt worden als een extra omzetkanaal. Het plaatsen van een zuil in bijvoorbeeld een kledingwinkel kan ervoor zorgen dat de klant het aanvullende assortiment ziet en direct kan bestellen en betalen vanuit de selfservicekiosk. Klanten die de winkel zonder producten zouden verlaten, kunnen online het gehele assortiment bekijken en de bestelling plaatsen.

4. Sturen op cijfers

Achter elke softwarepakket zit natuurlijk de mogelijkheid om data te verzamelen. Het is in essentie gewoon een computer die de ingegeven data opslaat en waar met de juiste rapportagetools diverse analyses op gemaakt kunnen worden. Wat zijn de piekmomenten? Wat zijn de meest populaire artikelen (als artikelen verkocht worden)? Welke opties of combinaties worden het vaakst gekozen? Door deze data kunt u sturen op de cijfers en besparen op personeel of meer product-combinaties verkopen.

 

Bezint eer gij begint

Een selfservice kiosk kan ervoor zorgen dat uw verkoop groeit of dat u een efficiëntieslag kunt maken. Let echter wel op bij de keuze voor kiosken, ze zijn niet geschikt voor elk bedrijf of branche.

In de evenementen- en toeristenbranche zien we een duidelijke toename in selfservice kiosken. Tevens voor quickservice restaurants kunnen deze kiosken (mits goed geïmplementeerd) extra omzetten behaald worden. Andere bedrijven waar selfservice kiosken ingezet worden zijn ziekenhuizen, gemeentehuizen en drogisterijen. Kiosken worden binnen deze bedrijven ingezet voor de identificatie van de bezoekers. Na identificatie wordt er een balie, klantnummer of route toegewezen aan de klant. Maak zelf de afweging of het interessant voor u kan zijn.

Meer informatie?

Heeft u meer vragen over selfservice kiosken? Neem dan contact op met Adivo via [email protected], telefonisch via 088 011 011 0, de chat op de website of via Facebook/WhatsApp.