• Kennis van zaken
  • Persoonlijk advies
  • Snelle respons
  • Uitgebreide ondersteuning en service

iDPos is Adivo geworden!

6 aanwijzingen om uw webshop nu te automatiseren

6 aanwijzingen om uw webshop nu te automatiseren

Het gaat goed met uw webshop, bestellingen stromen binnen en de omzet stijgt. Geweldig! Maar echt genieten van dit succes kunt u niet. Door veel pickfouten worden steeds vaker pakketten retour gestuurd, mailtjes van klanten glippen er tussendoor en producten waarvan u denkt dat ze op voorraad zijn blijken uitverkocht. Dit geeft allemaal veel kopzorgen. Tien procent van de orders kosten negentig procent van uw tijd. Klinkt dit u bekend in de oren? Dan is het misschien wel tijd om toe te geven dat processen geautomatiseerd moeten worden.

1. Tien procent van de orders kosten negentig procent van de tijd

Negentig procent van uw bestellingen zijn standaard en daarmee gaat alles goed. Echter met een klein deel van de orders is iets bijzonders aan de hand, zoals een deel van de bestelde producten is niet op voorraad of de klant wil de bestelling wijzigen. Deze tien procent van de orders zorgt echter voor een grote rompslomp en kosten u negentig procent van uw tijd. 

2. Stijging aantal pickfouten/retouren en lagere klantbeoordelingen

Er zijn steeds meer pickfouten en de retouren die het gevolg zijn kosten u veel tijd en dus geld. Dit drukt op de marge en het levert een stijgend aantal ontevreden klanten op. Naast meer klachten van klanten over verkeerd geleverde producten, zijn er ook vaker klachten over te late levering. De klantenservice kan die klanten niet optimaal helpen, omdat er geen overzicht is over de voorraad, de bestelstatus en de bestelhistorie van een klant. Hoewel het aantal klanten stijgt, neemt door deze problemen de hoogte van de klantbeoordelingen af.

3. Te veel handmatige handelingen bij de verwerking van bestellingen

U merkt dat uw webshop hard groeit en dat het proces om bestellingen de deur uit te krijgen veel te uitgebreid is. Er moeten veel te veel stappen worden doorlopen en door de vele handmatige handelingen kost het allemaal erg veel tijd. U bent genoodzaakt om meer personeel in het magazijn aan te nemen, dus ook uw personeelskosten stijgen. Ook de procedure voor orders die via andere verkoopkanalen (bijvoorbeeld een verkoopplatform als bol.com of fysieke winkel) binnenkomen, blijkt omslachtig en tijdrovend. Ook hier zijn veel handmatige handelingen nodig.  U mist één overzicht van al uw verschillende verkoopkanalen.

4. Geen overzicht over de voorraad door groei assortiment

Het gaat goed met uw webshop. Het aantal bestellingen stijgt. Het assortiment wordt vergroot en het magazijn raakt vol. De voorraadinformatie zat eerst nog allemaal in uw hoofd en u kon dan ook niet op vakantie, want collega’s in het magazijn hadden deze informatie niet. Nu is het overzicht weg. Gevolg is dat klanten moeten wachten op levering, omdat een product niet op voorraad blijkt te zijn. Ook worden onnodige producten ingekocht die toch op voorraad zijn en dat levert verlies op. Slecht voorraadbeheer leidt ertoe dat een klant in je webshop niet kan zien wat de voorraadstatus is en dat uw webshop geen 24-uurs levering kan garanderen. Bovendien kan de klantenservice de vragen van klanten over hun bestelling niet goed beantwoorden. Gevolg: u ziet klanten overstappen naar de concurrent.

5. Geen goed overzicht over de bestel- en klanthistorie

Er is frustratie bij uw medewerkers op de klantenservice en bij klanten zelf, omdat de klantenservice niet weet wat de status is van een bestelling. Is een product nu wel of niet op voorraad? Ook kan de klantenservice de mailwisseling met de betreffende klant niet inzien en kan ook niet zien wat de bestelhistorie van deze klant is.

6. Het plafond is (bijna) bereikt

U bent afhankelijk geworden van kennis. Als een collega met vakantie of ziek is, heeft u een probleem. Met de huidige aantallen orders en personeel is het plafond bereikt en wordt verdere groei van uw webshop belemmerd. Tijd ontbreekt voor wat u eigenlijk echt leuk vind als webshophouder: ondernemen!

Één of meerdere aanwijzingen herkenbaar voor uw webshop. We brengen u graag in contact met Sherpaan voor een webshop scan en adviseren u natuurlijk graag over de benodigde hardware.

Search engine powered by ElasticSuite